Gealarmeerd door 127.000 berichten op Twitter heeft de Kamercommissie Volksgezondheid staatssecretaris Van Rijn eerder deze maand naar de kamer geroepen voor uitleg over de gebrekkige uitbetaling van persoonsgebonden budgetten. Bijna tweederde van de tweets bleek echter het werk van slechts 24 personen.
De overheid wordt vaker door berichten op de sociale media op het verkeerde been gezet. Het klassieke voorbeeld is de gemeente Haren met Project X tweeënhalf jaar geleden. Gemeenten gebruiken sociale media nog altijd hoofdzakelijk om te zenden en voor webcare, het reageren op vragen, klachten of complimenten. Dit komt doordat griffies en het middenmanagement bang zijn voor te hoge werkdruk, analyseert www.gemeentebuzz.nl. Collegeleden, raadsleden, communicatie-adviseurs en klantcontact-medewerkers zetten wel graag sociale media in.
“Aanwezig zijn is niet genoeg”, zegt web-expert drs. Corona de Wert, met Geert Poort auteur van het Handboek Webredactie, dat onlangs zijn derde druk beleefde. “Gemeenten zijn toe aan een sociale media-strategie. Zet je sociale media in voor je project of beleidsthema. Dat doe je met relevante content, met oor en oog voor wat leeft, met een open dialoog en met reputatiemanagement.” Ook sociale media strategisch inzetten? Corona de Wert leert het je in de workshop Sociale media-strategie.
Voor wie effectief wil leren schrijven – voor het web, voor mobiel, voor sociale media en Google verzorgt zij daarnaast de veelgevraagde workshop Schrijven voor het web.