Begrijpelijk schrijven – in gewonemensentaal

Ingewikkelde, afstandelijke teksten? Daar wordt niemand blij van; daar moeten we vanaf. Leer in twee dagen gewonemensentaal schrijven in deze korte, praktijkgerichte training. Al 35 jaar de basis.

Over wat begrijpelijke taal is, kun je van mening verschillen. Natuurlijk, bondige zinnen en eenvoudige woorden zoals in het zogeheten ’taalniveau B1′, zijn belangrijk voor begrijpelijkheid. Maar ze zijn niet het héle verhaal. Voor begrijpelijkheid zijn ook van belang: levendigheid en aantrekkelijkheid, spanning, nuance, empathie. Tekstkenmerken die je in de cursus Begrijpelijk schrijven oefent naast bondigheid en eenvoud.

Begrijpelijk schrijven = gewonemensentaal schrijven

In de cursus Begrijpelijk schrijven leer je gewonemensentaal schrijven. Daarmee bedoelen we de verzorgde spreektaal die de media gebruiken. Een NOS-redacteur omschreef het doel als volgt:

“Een vrachtwagenchauffeur moet begrijpen wat je zegt en de intelligentie van de hoogleraar moet niet beledigd worden.”

We leren je schrijven zoals een journalist dat kan: in gewone woorden en eenvoudige zinnen, met de kern voorop, vanuit het standpunt van de lezer en op de juiste toon. Zo ben je begrijpelijk voor iedereen die heeft schoolgegaan. Zo ben je bovendien prettig om te lezen.

Gewonemensentaal heeft de gewenste impact van webtekst tot beleidsadvies. Dus of je nu in dienst bent van een gemeente, woningcorporatie, verzekeraar of uitvoeringsinstantie: doe normaal en schrijf gewonemensentaal.

Begrijpelijk schrijven: 10 regels + 4 stappen

De cursus Begrijpelijk schrijven bestaat uit glasheldere regels om gewonemensentaal te schrijven en duidelijke aanbevelingen voor toon, opbouw en een beter contact met de lezer. Aan bod komen onder meer:

  • eenvoudig, kort en bondig formuleren in woordkeus en zinsbouw;
  • nauwkeurig en voorstelbaar schrijven door actieve werkwoorden, voorbeelden en vergelijkingen;
  • het juiste standpunt kiezen: waarom moet de lezer dit weten? wat kan hij of zij hiermee?
  • een duidelijke opbouw en indeling om de tekst spanning te geven;
  • een psychologische opbouw: wanneer met een omweg, wanneer met de deur in huis?
  • een klantgerichte toon: hoe houd ik rekening met de standpunten en/of gevoelens van de lezer?

Begrijpelijk schrijven: werken met eigen teksten

De regels en aanbevelingen om begrijpelijk te schrijven leer je stap voor stap. Je eigen teksten staan centraal en op je herschrijvingen krijg je persoonlijke feedback.

De cursus Begrijpelijk schrijven heeft sinds 1989 al enkele duizenden ambtenaren en dienstverleners een begrijpelijke, klantvriendelijke schrijfstijl bijgebracht. Nog altijd wordt de formule alom nagevolgd.

“Aanrader voor iedereen die stukken schrijft. Leer helder en actief schrijven in deze interactieve cursus. Denk grondig en schrijf kort en bondig.”
Mark Koppens, maintainance engineer, Vandervalk&degroot

“Op mijn bijdragen aan vakbladen hoorde ik nooit iets. Nu kreeg ik opeens vier lezersreacties.”
plv. hoofd Sport en Welzijn, gemeente Zutphen

“Fijne training. Gestructureerd, helder en duidelijk. Door het selecte gezelschap was er veel interactie. Ik heb veel geleerd.”
Harriët Gargoskij, communicatieadviseur, Izer Zorggroep

“Zelfs met drie kandidaten ging de training door waardoor we alle drie veel aandacht kregen en makkelijk vragen konden stellen.”
Anne-Marie van Esveld, HR-manager, DC Klinieken

Duur:

  • Twee hele dagen (vier dagdelen), als incompany ook te verzorgen in drie dagdelen met een optie op een terugkomdagdeel.

Studiebelasting

  • De studiebelasting van twee hele dagen training is in totaal 18 uren, waarvan 4 uren voor een huiswerkopdracht.

Data:

  • Donderdag 30 januari en 13 februari 2025.

Aantal deelnemers per groep:

  • Maximaal 10 personen

Uw investering:

Open inschrijving (twee hele dagen): € 950,- per deelnemer, incl. cursusmap, consumpties, lunches, getuigschrift, excl. btw.

Korting. Schrijft u zich in voor Begrijpelijk schrijven, dan mag een collega meedoen voor de halve prijs. Hij/zij betaalt € 475,- , excl. btw. (Kortingen stapelen mag niet.)

Incompany: Een complete training Begrijpelijk schrijven (drie dagdelen, tien deelnemers) op basis van eigen teksten heeft u al in huis voor € 3.375,- incl. alle cursusmaterialen, excl. boeken, reiskosten, 21% btw.

Dit is de prijs van de basistraining. Afhankelijk van de duur van de training – een terugkomdagdeel of -dag is een optie – en het aantal groepen kan de prijs per dagdeel anders uitvallen.

Let op! Het komt een enkele keer voor dat, bijvoorbeeld door computerinstellingen, het niet lukt onderstaand inschrijfformulier te verzenden. U krijgt dan een foutmelding. Neemt u in dat geval a.u.b. contact met ons op: info@bureauzuijdgeest.nl of 06-337 70 874.

Inschrijven

    Aanhef:
    mevrouwheer

    Je keuze:

    Je ontvangt een bevestiging, aanvullende cursusinformatie en een factuur.

    (hier te lezen).


    Veelgestelde vragen

    – Wat is begrijpelijk schrijven?
    Begrijpelijk schrijven is schrijven in de verzorgde spreektaal waarin kranten, tijdschriften en de omroepen schrijven, taal afgestemd op de modale lezer. Het Europees referentiekader noemt dit taalniveau B2/C1, het Nederlands onderwijssysteem noemt het taalniveau 3F/4F. Wij noemen het gewonemensentaal. Andere woorden voor begrijpelijk schrijven zijn helder schrijven, duidelijke taal schrijven, klare taal schrijven, klantvriendelijk schrijven, lezersgericht schrijven.
    – Waarom begrijpelijk schrijven?
    Ambtenaren schrijven volgens velen abracadabra en ook de teksten van advocaten, notarissen, dokters, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, bankiers en IT’ers vinden velen moeilijk te begrijpen. Dat komt doordat de schrijvers ervan – om wat voor reden dan ook – verzuimen hun teksten af te stemmen op de doorsnee lezer. Toch is begrijpelijke taal in brieven, offertes, rapporten, folders, brochures, webteksten nodig, want anders krijg je misverstanden en ongelukken.
    – Voor wie is de cursus Begrijpelijk schrijven bestemd?
    De cursus Begrijpelijk schrijven is bestemd voor ambtenaren, dienstverleners, bedrijfsmedewerkers en iedereen die schrijft voor burgers, cliënten, leden of klanten.
    – Wat is het verschil in begrijpelijkheid tussen gewonemensentaal (taalniveau B2/C1) en jip-en-janneketaal (taalniveau B1)?
    Met gewonemensentaal (B2/C1) bedoelen we de verzorgde spreektaal, waarin kranten, tijdschriften en de omroepen schrijven, taal die is afgestemd op de modale lezer. Met jip-en-janneketaal (B1) bedoelen we eenvoudig Nederlands, afgestemd op  laaggeletterde of beginnende lezers.
    – Is het geleerde meteen toepasbaar?
    De cursus Begrijpelijk schrijven is een praktijkgerichte cursus. Je krijgt regels, veel voorbeelden en de nodige handige rijtjes. Die pas je toe op de je eigen teksten, die je ons vooraf toestuurt.  Nog in de training leer je zo je brief, rapport, webtekst enzovoort met heldere taal en empathie afstemmen op je lezer. Je ziet dus meteen resultaat.
    – Op welke teksten is begrijpelijk schrijven toepasbaar?
    Begrijpelijk schrijven is toepasbaar op alle teksten waarvan het de bedoeling is dat de modale lezer ze kan lezen en begrijpen. Niet alle teksten zijn overigens zo bedoeld. Hoogspecialistische teksten moeten en mogen voor leken onbegrijpelijke vaktaal bevatten. Hetzelfde geldt voor teksten die voornamelijk strategisch zijn bedoeld, meestal teksten over ingewikkelde zaken die (politiek) gevoelig liggen.
    – Kan iedereen begrijpelijk schrijven leren?
    Niet iedereen is even schrijfvaardig. Maar wie een correcte zin uit zijn pen of toetsenbord krijgt, kan ook begrijpelijk leren schrijven.
    – Wat zijn nadelen van in gewonemensentaal schrijven?
    Het nadeel van gewonemensentaal schrijven is dat wie moeite heeft met Nederlands lezen, je tekst slecht zal begrijpen. Met deze landgenoten kun je misschien beter anders communiceren, bijvoorbeeld met jip-en-janneketaal (B1), filmpjes, tekeningen (zoals Ikea doet) of met persoonlijke gesprekken.
    – Wat zijn voordelen van gewonemensentaal schrijven?
    Het belangrijkste voordeel van gewonemensentaal schrijven is dat je je boodschap als schrijver even abstract, figuurlijk, genuanceerd,  empathisch of humoristisch kunt verwoorden als wenselijk is. Een ander groot voordeel is dat de doorsnee lezer je begrijpt én zich serieus genomen voelt. Je kunt dus reacties verwachten; mensen kunnen gaan terugschrijven, mailen en bellen. Met vragen, klachten of complimenten.
    – Mijn vraag staat er niet bij. Hoe krijg ik toch antwoord?
    Vind je je vraag niet beantwoord, kijk dan bij de Veelgestelde vragen onderaan op de homepage. Vind je het antwoord ook daar niet, neem dan gerust contact met ons op: via e-mail info@bureauzuijdgeest.nl of telefonisch 035-88 740 76 | 06-33 77 08 74. We horen je graag!