“Wees de eerste van je vrienden die dit leuk vindt.”
“Het is al een tijdje geleden dat je delen van je profiel hebt bijgewerkt. Neem even de tijd om te controleren of alles up-to-date is.”
“De Fresh Company heeft je uitgenodigd om zijn/haar pagina leuk te vinden. Toon je interesse in deze pagina door hem leuk te vinden.”
“Vier je vriendschap met Frank Bootsman! Peter, we vinden dat vriendschappen heel speciaal zijn. Je bent 4 jaar geleden vrienden geworden met Frank. Gefeliciteerd met jullie vriendschapsjubileum.”
Facebook kan je behoorlijk dwingend op je sociale verplichtingen wijzen. Het wil nu eenmaal “de wereld opener en verbondener maken”. Het gebruikt daartoe de gebiedende wijs (wat overigens heel internet doet) en die kan weerstand opwekken.
Maar ja, Facebook is gratis, makkelijk, handig om familie- en vriendschapsbanden aan te halen en aan zelfpromotie te doen. Dus liken we, zelfs de dingen die we niet leuk vinden.
Facebook wil als tegenprestatie wel graag alles van je weten. Die informatie heeft het nodig voor zijn klanten, de adverteerders. Dus zachtjes dwingen – Facebook moet wel.
In het echte leven echter, wil niemand graag gecommandeerd worden. Er zijn andere, hoffelijker manieren om iets gedaan te krijgen en die zijn evengoed effectief. Wie van zijn lezers iets gedaan wil krijgen: 1. Laat ze in hun waarde (en gaat er niet van uit dat ze zo dom zijn om te geloven dat logaritmes om hen geven) 2. Laat ze vrij zelf te kiezen – bijvoorbeeld om iets nuttigers te gaan doen dan grappige filmpjes liken.
Hoe je wellevend en zonder dwang mensen motiveert, kun je leren. In de training Begrijpelijk schrijven bijvoorbeeld, oefen je dat.