De snurkende echtgenoot, de eeuwig gamende zoon, de nachtbrakende puberdochter. Ikea lost relatieproblemen op met woonwaren.
In je privé-leven kom je de geliefde medemens voortdurend tegen en niet altijd tot grote vreugde. In een nieuwe reclamecampagne retail therapy geeft Ikea Zweden oplossingen voor minder aangename ontmoetingen. Ze hebben hun woonartikelen daar doodleuk naar hernoemd. De matraswig (€ 9,99) is herdoopt in Ze wil niet knuffelen, de knoflookpers (€ 2,99) in Hoe zeg ik hem dat ik geen interesse heb? De kussensloop (€ 4,99) heet Mijn vader is gênant, de backpack (€ 73,99) Ik ben mijn puberzoon spuugzat.
Het is een briljant idee van Ikea, want met soortgelijke ergernissen worstelen we allemaal. Doordat we op internet antwoorden zoeken eindigt de Ikea-site in Google torenhoog.
Wij gaan dit als Bureau Zuijdgeest ook doen. Ikea ‘leent’ tenslotte ook wel eens een goed
idee en wij hebben misschien wel betere oplossingen. Je googelt Mijn baas begrijpt me niet en je krijgt de training Begrijpelijk schrijven. Je tikt in We hebben elkaar niets meer te zeggen en de training Creatief tekstschrijven verschijnt. Je typt De raadsleden zijn dom en komt uit op de training Sneller en beter beleid schrijven.
Ikea’s retail therapy jaagt haar Google-positie op tot ongekende hoogten. Toch blijkt de campagne als therapie niet altijd even goed te werken. Maar ook dan helpt Ikea. Bij echtscheiding richt je een Ikea-jongenskamer vanaf € 1.543,- op twee adressen exact hetzelfde in. Houd je het voor gezien, dan demonstreert Ikea op Youtube dat het Frosta-krukje (€ 7,99) stevig genoeg is om je te dragen voordat je het omschopt.
Dat is dan weer een verschil met Bureau Zuijdgeest. Dat helpt je aan oplossingen waar je alleen maar gelukkiger van wordt.