Ik wilde mijn LinkedInprofiel updaten, met name het kopje ‘About’. Het staat er allemaal al zo lang en er moet iets aan de wow-factor gebeuren. Het liefst zou ik al mijn zakelijke successen opsommen. Alleen: hoe vermijd ik dat vermaledijde woordje ‘ik’? Het komt zo onbescheiden over.
Mij hoor je niet zo snel zeggen dat ik de beste ben. Of de creatiefste. Of de origineelste. Laat anderen maar suggereren dat ze onderdeel van een universiteit zijn. Of dat je over elk onderwerp, hoe complex ook, kinderlijk eenvoudig moet schrijven. Of dat ze je stúkken beter leren schrijven in één dag. Als mensen dat willen geloven, laat ze.
Ik geloof in eerlijk en echt. In praktijkgericht en realistisch. In oefenen, oefenen, oefenen. In gewoon goed en betaalbaar. Maar hoe vermijd je ‘ik’ in je LinkedIn-profiel? Ik vond vijf mogelijkheden.
- Je kunt kiezen voor de lijdende vorm. ‘De middelbare school werd afgerond in 1971, een universitaire studie Nederlands vijftien jaar later.’
- Je kunt kiezen voor de derde persoon enkelvoud. ‘Zuijdgeest studeerde af in 1986 en werkte tot 1991 als gemeentevoorlichter.’
- Je kunt de woordvolgorde omkeren. Cursusontwikkelaar, schrijftrainer, tekstschrijver. Dat ben ik: Peter Zuijdgeest.
- Je kunt kwaliteiten centraal stellen alsof ze een eigen leven leiden. ‘Een fascinatie voor taal en een creatieve en ondernemende geest blijken een aantrekkelijke combinatie.’
- Je kunt je bezoeker centraal stellen. ‘Zoek jij een schrijfcursus, die je bijblijft? De laatste afgelopen 33 jaar heb ik duizenden cursisten geholpen begrijpelijker te schrijven.’
‘Ik’ vermijden. Het kàn. Maar meestal niet langer dan twee zinnen. Aan de andere kant: na twee zinnen is in een voorstelronde ‘ík’ ook niet meer zo erg.