Makkelijke taal, volwaardige toon

NOS Journaal in makkelijke taal. De naam is goed gekozen. Je verwacht geen academisch abracadabra maar taal die voor iedereen is te volgen. Maar wat precies is makkelijke taal? Is dat jip-en-janneketaal, taalniveau  A2, B1, 2F of de taal van het Jeugdjournaal?

Wij van Bureau Zuijdgeest definiëren begrijpelijke taal al heel lang als de taal van de krant en het Achtuurjournaal. Anders gezegd: gewonemensentaal, begrijpelijk voor doorsnee lezers. Eenvoudig Nederlands omschrijven we als ‘taal voor laaggeletterden’, een term bedacht door trainer Nancy van Etten.

De NOS ontwikkelde haar makkelijk Journaal samen met de Stichting Lezen en Schrijven. Wat het anders maakt? Het behandelt in tien minuten slechts drie onderwerpen. De presentator legt meer uit en het tempo en de beelden zijn rustiger. Kenmerkend zijn woordherhaling en metacommunicatie, zoals in: ‘In dit journaal vertellen we…’ en ‘We laten zien dat…’. Een opvallend sterk punt is de toon. Die is niet kinderachtig maar volwaardig.

Het Journaal in makkelijke taal trekt gemiddeld 300.000 kijkers en krijgt op YouTube zo’n 300 duimpjes omhoog. Een behoorlijk succes.

Wil je ook doorsnee lezers bereiken? Schrijven in de taal van het Achtuurjournaal leren we je in Begrijpelijk schrijven. Wil je mensen bereiken die meer moeite hebben met onze taal? We leren het je in Schrijven voor laaggeletterden. We overwegen nu deze training Schrijven in makkelijke taal te gaan noemen.

Delen met je netwerk?

Plaats een reactie